Nieuws

Certificaten

  partner

 

FAQ

Klantenportaal

Waarom moet ik een bijdrage voor groenestroom- en warmtekrachtcertificaten betalen?

In Vlaanderen dienen alle afnemers van elektriciteit groenestroomcertificaten (GSC) en warmtekrachtcertificaten (WKC) te betalen. Deze bijdrages dienen om de aankoopverplichting door uw leverancier te financieren. De verplichte minimumquota van deze bijdrages zijn wettelijk vastgelegd

http://www.vreg.be/nl/jaarlijkse-quotumverplichting-groene-stroom-en-wkk

Waarom is mijn Wase Wind prijs gekoppeld aan de energiemarkt?

De kost voor het omzetten van windstroom zoals geproduceerd door onze windturbines naar het verbruiksprofiel van onze klanten steeg fors. De extreme gasprijzen maken dat op momenten van weinig wind en zon, de elektriciteitsprijzen op de markt zeer hoog zijn. Daartegenover dalen de prijzen sterk wanneer er veel wind is. Hoewel de helft van de stroom die onze windturbines opwekken gelijktijdig verbruikt wordt door de klanten, moeten we de andere helft van die stroom verkopen op de markt aan lage prijs. Omgekeerd: wat onze klanten verbruiken op momenten van weinig wind moeten we duur inkopen. 

Waarom koos Wase Wind voor 2024 voor een hybride tarief?

Met een tarief dat 50% vast en 50% variabel is, beschermen we onze klanten tegen vorse prijsstijgingen op de elektriciteitsmarkt, maar voelen ze ook voordeel bij dalende marktprijzen.

Verandert het bedrag van mijn voorschotfactuur nu maandelijks?

Nee, hoewel het variabel tarief maandelijks wijzigt, blijft uw voorschot dan hetzelfde tot aan de volgende afrekeningsfactuur.  Op de jaarlijkse afrekeningsfactuur zal gerekend worden met de gemiddelde uurprijzen (Belpex) van de maanden die afgerekend worden.

Belpex is het gemiddelde van de uurprijzen van de Belpex Day Ahead noteringen in €/MWh tijdens de maand van afname. Deze waarde is pas gekend op het einde van de maand.

Wat als ik recht heb op sociaal tarief?

We ontvangen 2x/jaar lijsten van de FOD economie met klanten die recht hebben op sociaal tarief. Als u mee op die lijst staat, krijgt u automatisch het sociaal tarief toegekend.

Kan ik maandelijks een afrekening krijgen?

Klanten met een digitale meter schakelen we automatisch over naar meetregime SMR3. Dit betekent dat je maandelijkse afrekeningsfacturen voor je werkelijke verbruik van de maand ervoor krijgt. Je krijgt dan geen voorschotfacturen en geen jaarafrekening meer. Indien je dit niet wenst en toch maandelijkse voorschotfacturen met een jaarlijkse afrekening verkiet, kan je dit via mail naar info@wasewind.be doorgeven.

Blijft Wase Wind een voordelige leverancier?

We doen er alles aan om onze klanten een zo gunstig mogelijk tarief aan te bieden dat onze werkelijke werkingskosten dekt. voor 2024 kozen we voor een hybride tarief, 50% vast en 50% variabel. Hiermee zijn onze klanten beschermt tegen forse stijgingen op de elektriciteitsprijzen genieten ze ook voordeel bij dalende prijzen. Mogelijks zijn we niet de allergoedkoopste leverancier op de markt, maar zeker ook niet de duurste.

Hoe kan ik vergelijken met andere leveranciers?

Dat kan via de V-test van de VREG ( De Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt). https://vtest.vreg.be/ . Dit is de enige onafhankelijke vergelijkingssite. Na het ingeven van je postcode en verbruik krijg je een overzicht van alle tariefformules die bij de verschillende leveranciers worden aangeboden voor elektriciteit, gas en injectie van zonnestroom. De tariefformules staan gerangschikt van goedkoopst naar duurst. Dit resultaat wordt maandelijks aangepast.

Wat moet ik doen om mijn injectievergoeding te krijgen?

U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. De injectievergoeding waar u recht op heeft wordt automatisch in mindering gebracht op uw afrekengingsfactuur.

Waarom een extra tariefelement als ik een terugdraaiende teller heb?

Dit omdat de zonnepanelen de meeste stroom produceren en injecteren op momenten dat de marktprijs laag is en de meeste afname tijdens de dure uren valt. Overschakelen naar een digitale teller zal in vele gevallen gunstig uitvallen: het prosumententarief valt weg en u krijgt een vergoeding voor de geïnjecteerde stroom.

Is overschakelen van een analoge naar een digitale meter gunstig als ik zonnepanelen heb?

Overschakelen naar een digitale teller zal in vele gevallen gunstig uitvallen: het prosumententarief en het extra tarief voor het systeem terugdraaiende teller vallen weg. En u krijgt een vergoeding voor de geïnjecteerde stroom.

Kan ik het bedrag van mijn voorschotfactuur wijzigen?

Als er een wijziging is in uw verbruikssituatie (leegstand, zonnepanelen, nieuwe grote verbruikers,…) kan u via mail naar info@wasewind.be een aanpassing van uw voorschot vragen.

Waarom moet ik een bijdrage voor groenestroom- en warmtekrachtcertificaten betalen?

In Vlaanderen dienen alle afnemers van elektriciteit groenestroomcertificaten (GSC) en warmtekrachtcertificaten (WKC) te betalen. Deze bijdrages dienen om de aankoopverplichting door uw leverancier te financieren. De verplichte minimumquota van deze bijdrages zijn wettelijk vastgelegd.

http://www.vreg.be/nl/jaarlijkse-quotumverplichting-groene-stroom-en-wkk

Wat is het capaciteitstarief?

Je energiefactuur bestaat uit 3 delen: de energiekost, de transport- en distributienettarieven, heffingen en toeslagen.
De nettarieven dekken de kosten voor onder meer de aanleg en het onderhoud van het elektriciteitsnet.
Momenteel worden die nettarieven aangerekend op basis van uw verbruik in Kwh.

Vanaf januari 2023 worden de distributienettarieven opgesplitst:
• een deel zal je ze nog steeds op basis van je verbruik betalen, dit deel is hoger bij analoge dan bij digitale tellers.
• een ander deel op basis van hoeveel elektriciteit je maximaal tegelijkertijd verbruikt: je piekvermogen, het capaciteitstarief.

Waarom wordt het capaciteitstarief ingevoerd?

We evolueren naar een CO2-neutrale samenleving. O.a. voor vervoer (elektrische wagens) en verwarming (warmtepompen) verbruiken we steeds meer elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen. Daarnaast wekken we met zonnepanelen ook zelf stroom op.


Om te zorgen dat het elektriciteitsnet niet overbelast geraakt zouden er zware investeringen nodig zijn om het net betrouwbaar te houden. Dit zou een sterke stijging betekenen van de nettarieven voor alle gezinnen en bedrijven. Om dit te voorkomen wordt iedereen aangemoedigd om het elektriciteitsnet efficiënt te gebruiken en hoge pieken te vermijden. Dat gebeurt met het capaciteitstarief: wie hoge pieken veroorzaakt zal meer betalen dan wie zijn verbruik spreidt. Het onderscheid tussen het dag- en nachttarief verdwijnt dan ook voor de nettarieven. Het maakt voor de nettarieven dan niet meer uit wanneer u verbruikt (dag of nacht).

http://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven

Hoe wordt het capaciteitstarief berekend?

Heb je een digitale meter? Je digitale meter registreert elke 15 minuten je verbruik (in kWh) en geeft voor elk kwartier het gemiddelde vermogen door, je kwartierpiek. De maandpiek is de hoogste kwartierpiek van de maand. Het capaciteitstarief wordt berekend op het gemiddelde van de maandpieken van de voorafgaande 12 maanden.
gemiddelde maandpiek* x kost per kWh**

Heb je nog een analoge meter? De analoge meter kan geen pieken meten, er wordt  gerekend met een gemiddelde piek van 2,5 kW.
2,5 x kost per kWh**


(*er wordt minimum 2,5 kW aangerekend)
(**de kost per kWh is nog niet gekend)

http://www.vreg.be/nl/capaciteitstarief-van-kwartiervermogen-tot-gemiddelde-maandpiek

Wat met de opzeg bij mijn huidige leverancier?

Wij zorgen daarvoor. Belangrijk is wel dat u nakijkt tot wanneer uw huidige contract loopt. Dit kan u terugvinden op elke recente elektriciteitsfactuur. Bij twijfel vraagt u dit best na bij uw huidige leverancier. Daarbij is de opzegtermijn en wijze eveneens van groot belang. Sommige elektriciteitsleveranciers rekenen hoge kosten aan voor vervroegde uitstap.

Moet ik andere meters laten plaatsen bij overstap naar Wase Wind?

Neen. Alles blijft zoals het is. Het enige wat verandert is de factuur, die u via Wase Wind cv zult ontvangen.

Wat betekent coöperant worden?

Wase Windstroom afnemen is een voorrecht van onze coöperanten. Doordat Wase Wind een coöperatieve is kan ze enkel aan de coöperanten elektriciteit leveren. U kan coöperant worden door de aankoop van een aandeel. Dit beidt u het voordeel dat u mede-eigenaar wordt van uw eigen elektriciteitsbedrijf en dus ook deelt in de winst. Na het invullen van uw contract voor Wase Windstroom dient u zo spoedig mogelijk coöperant te worden. Meer informatie hierover vindt u onder Werking.

Hoe gebeurt de afrekening en opname meterstanden bij de overgang?

Normaal stuurt Fluvius u een kaart of brief met de vraag om uw meterstand bij de overschakeling naar Wase-Windstroom telefonisch of via de website door te geven (de overschakeling gebeurt bij het begin van de maand). Indien u die niet ontvangen hebt kan u de stand telefonisch doorgeven aan Fluvius op het nummer 078 35 35 34.
Die meterstand wordt doorgegeven aan uw oude leverancier en aan Wase Wind. Normaal ontvangt u dan van uw oude leverancier een afrekeningsfactuur en van Wase Wind de eerste voorschotfactuur.
Indien blijkt dat u bij uw vorige leverancier teveel voorschotten hebt betaald kan het nodig zijn het saldo op te vragen. Sommige leveranciers storten dit niet spontaan terug.

Ik krijg een digitale meter. Wat nu?

Veel gestelde vragen verzameld door de VREG: https://www.vreg.be/nl/faq/digitale-meter

Veel gestelde vragen verzameld door Fluvius : https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde-vragen/digitale-meter

Klanten met een digitale meter schakelen we automatisch over naar meetregime SMR3. Dit betekent dat je maandelijkse afrekeningsfacturen voor je werkelijke verbruik van de maand ervoor krijgt. Je krijgt dan geen voorschotfacturen en geen jaarafrekening meer. Indien je dit niet wenst en toch maandelijkse voorschotfacturen met een jaarlijkse afrekening verkiet, kan je dit via mail naar info@wasewind.be doorgeven.

Hoe ben ik zeker dat ik altijd over stroom kan beschikken?

De distributienetbeheerder verzorgt de fysische stroomlevering. Iedereen wordt dus steeds door de intercommunale netbeheerder van stroom voorzien. Enkel als in de hele straat of de hele streek de elektriciteit niet beschikbaar is, dan heeft u uiteraard evenmin elektriciteit.

Wase Wind zorgt voor de administratieve handelingen, zoals overschakeling van elektriciteitsleverancier, (voorschot)facturen en informatie over uw elektriciteitslevering.

Wat bij stroomonderbrekingen?

Indien het openbaar elektriciteitsnet uitvalt kan u terecht op het gratis nummer van de netbeheerder: 078 35 35 00.

Dit is uiteraard overbodig mocht een stroomuitval aangekondigd zijn.

De lijsten van welke straten in welke afschakelzones zitten in geval van een stroomtekort deze winter vindt u hier.

Voor problemen met uw huis of bedrijfsnetwerk kan u terecht bij uw eigen vakman elektricien of installatiebedrijf.

Wat gebeurt er met mijn andere leveringen zoals aardgas, teledistributie?

Daar verandert niets. Die blijven bij uw huidige leverancier.

Krijg ik ook stroom als de windturbines niet draaien?

Ja, de stroomlevering blijft zoals voorheen. Fortech bv (de producent van de windstroom) en Wase Wind cv (de leverancier van de windstroom) hebben een overeenkomst gemaakt met een “evenwichtsverantwoordelijke”. Die zorgt ervoor dat regelcentrales meer gaan leveren bij te weinig windstroomproductie of dat die regelcentrales minder gaan leveren wanneer de windturbines meer produceren dan de elektriciteitsvraag. Zo wordt steeds gezorgd dat er gepast elektriciteit is.

Hoe ben ik zeker dat mijn stroom van de windmolens van Wase Wind komt?

Op jaarbasis garandeert Wase Wind dat er evenveel windstroom geproduceerd wordt als verkocht aan haar aandeelhouders. Dat betekent ondermeer dat Wase Wind het aantal stroomafnemers desnoods zal beperken. U kan op de website van de VREG controleren of er bij u effectief 100% groene stroom wordt geleverd.

Is de prijs van Wase-Windstroom gekoppeld aan de petroleumprijzen?

Het grote voordeel van windenergie is dat de bron, wind, gratis beschikbaar is en dus niet afhankelijk van olie of gasprijzen en de daaraan gekoppelde elektriciteitsprijzen. Voor het evenwicht tussen productie en vraag, is windstroom wel afhankelijk van de elektriciteitsmarkt. Vandaar dat de prijs voor Wase-Windstroom toch de markt dient te volgen.

Welke dienstverlening is Wase Wind me als leverancier verplicht?

Wase Wind is een coöperatieve. Dus u als klant bent ook aandeelhouder en kan mee richting geven aan Wase Wind. Dat heeft een grote invloed op de werking van Wase Wind. U staat immers centraal.

Daardoor was Wase Wind altijd al een koploper in de diensteverlening aan haar klanten. Al van bij de start van de levering hebben wij er voor gekozen om heel klantvriendelijke algemene voorwaarden te hanteren. Een paar voorbeelden daarvan: u kan ten allen tijde van leverancier veranderen, wij beantwoorden uw telefoon rechtstreeks (zonder eindeloze keuzemenu's), wij hebben heel overzichtelijke facturen, een duidelijk all-in tarief, ...

Dat voorbeeld heeft de overheid geïnspireerd om een aantal van deze elementen te verplichten voor alle leveranciers, zoals u ook kan nalezen in volgende bijlage. Het zal u niet verwonderen dat Wase Wind voldoet aan deze bepalingen.

download pdf

 

Waar kan ik terecht als ik een vraag of klacht heb?

U kan als Wase Wind-klant altijd bij ons terecht met uw vragen of klachten op volgende manieren:

    per mail: info@wasewind.be
    telefonisch tijdens de kantooruren: 03 707 19 01
    op kantoor (liefst na afspraak): Samelstraat 21A - 9170 Sint-Gillis-Waas

De overheid verplicht ons ook om een gestandaardiseerd klachtenformulier aan te bieden. Dit formulier vindt u in de pdf hiernaast.

Indien wij u niet kunnen helpen met uw klacht, dan kan u ook terecht bij de Federale Ombudsdienst voor Energie. Uw vraag wordt door de ombudsdienst enkel behandeld als u ons eerst heeft gecontacteerd. De contactgegevens van de Ombudsdienst zijn:

    Federale ombudsdienst voor Energie - Koningsstraat 47 - 1000 Brussel
    klacht@ombudsmanenergie.be
    Telefoon:  02/211.10.60 - Fax:  02/211.10.69

download pdf

 

Wat is meetregime 3 (SMR3)?

Bij activatie van meetregime 3 (SMR3) geef je aan Fluvius de toestemming om de verbruiksgegevens per kwartier door te sturen naar je energieleverancier.

Klanten met een digitale meter schakelen we automatisch over naar meetregime SMR3. Dit betekent dat je maandelijkse afrekeningsfacturen voor je werkelijke verbruik van de maand ervoor krijgt. Je krijgt dan geen voorschotfacturen en geen jaarafrekening meer. Indien je dit niet wenst en toch maandelijkse voorschotfacturen met een jaarlijkse afrekening verkiet, kan je dit via mail naar info@wasewind.be doorgeven.

Meetregime 3 is verplicht indien energiedelen geactiveerd is op het aansluitpunt en bij een aansluiting < 56 kVA met een decentrale productie-installatie of energieopslagsysteem > 10 kVA.

 

Wat is energiedelen?

We spreken van energiedelen als je eigen opgewekte energie, bv. met zonnepanelen deelt met jezelf of anderen: met je buitenverblijf, je familie, je buren,… gratis of tegen een afgesproken prijs.

Op het eerste zicht lijkt dit een eenvoudige win-win voor alle partijen. We zien momenteel echter weinig voordelen in energiedelen om een aantal redenen:


Per kwartier
Je kan in een bepaald kwartier niet meer stroom ontvangen dan wat je in dat kwartier verbruikt. Als je bv. energie deelt met je kinderen, dan kunnen zij de stroom die je zonnepanelen ’s middags opwekken niet ’s avonds gebruiken.


Je deelt enkel energie
De ontvanger die de gedeelde energie verbruikt, betaalt voor dit verbruik nog wel netkosten, heffingen en taksen via zijn leverancier.


Geen injectievergoeding
Wase Wind betaalt een eerlijke injectievergoeding voor de stroom die je opwekt en niet onmiddellijk verbruikt. Deze stroom wordt dan door ons aan een andere coöperant geleverd. Als je zelf de opgewekte stroom deelt, ontvang je van ons uiteraard geen injectievergoeding.


Geen tussenkomst in de prijsafspraken
De partijen die samen energiedelen, moeten onderling een prijs en een verdeelsleutel afspreken. Hier komt de leverancier of Fluvius niet in tussen.


Complexe facturatie
Voor de leverancier betekent dit een zeer complexe facturatie die bijkomende programmatie vereist. Dit brengt uiteraard een kost met zich mee, we rekenen een extra administratieve kost aan per deelnemend EAN nummer.

Is energiedelen voordelig?

Energiedelen

We spreken van energiedelen als je eigen opgewekte energie, bv. met zonnepanelen deelt met jezelf of anderen: met je buitenverblijf, je familie, je buren,… gratis of tegen een afgesproken prijs.
Op het eerste zicht lijkt dit een eenvoudige win-win voor alle partijen. We zien momenteel echter weinig voordelen in energiedelen om een aantal redenen:

Per kwartier
Je kan in een bepaald kwartier niet meer stroom ontvangen dan wat je in dat kwartier verbruikt. Als je bv. energie deelt met je kinderen, dan kunnen zij de stroom die je zonnepanelen ’s middags opwekken niet ’s avonds gebruiken.

Je deelt enkel energie
De ontvanger die de gedeelde energie verbruikt, betaalt voor dit verbruik nog wel netkosten, heffingen en taksen via zijn leverancier.

Geen injectievergoeding
Wase Wind betaalt een eerlijke injectievergoeding voor de stroom die je opwekt en niet onmiddellijk verbruikt. Deze stroom wordt dan door ons aan een andere coöperant geleverd. Als je zelf de opgewekte stroom deelt, ontvang je van ons uiteraard geen injectievergoeding.

Geen tussenkomst in de prijsafspraken
De partijen die samen energiedelen, moeten onderling een prijs en een verdeelsleutel afspreken. Hier komt de leverancier of Fluvius niet in tussen.

Complexe facturatie
Voor de leverancier betekent dit een zeer complexe facturatie die bijkomende programmatie vereist. Dit brengt uiteraard een kost met zich mee, we rekenen een extra administratieve kost aan per deelnemend EAN nummer.